Prvé lietadlo so sériovým hybridným elektromotorom

Vydané 23. 6. 2011 o 15:18 Autor: tasr

Paríž/Bratislava 23. júna (TASR) Trojčlenné konzorcium firiem predstavuje na tradičnom aerosalóne v Le Bourget pri Paríži dvojsedadlový motorový vetroň DA36 E-Star, ktorý poháňa sériový hybridný elektrický systém, ako vôbec prvé lietadlo na svete.

Konzorcium tvoria firmy Siemens AG, Diamond Aircraft a EADS. Základom unikátneho lietadla je model HK36 SuperDimona vyrábaný druhou z nich.

Siemens dodal elektromotor s výkonom 70 kilowattov. Zdrojom elektriny je malý Wankelov motor firmy AustroEngine s výkonom 30 kilowattov a generátorom. Spotreba paliva je veľmi nízka. Energia z batérie a generátora vstupuje do elektromotora cez konvertor Siemens.

Firma EADS dodala batériový systém, nevyhnutný pre vyššie energetické nároky vyžadované vzletom a stúpaním lietadla, ktorý sa počas letu nabíja.

Ponúka to výrazné zníženie spotreby paliva a sprievodných skleníkových emisií (linkové lietadlá produkujú asi 2,2 percenta globálnych emisií oxidu uhličitého), predĺženie doletu a tiež tichý vzlet, čo popri cestujúcich ocenia najmä ľudia, bývajúci v susedstve letísk.

DA36 E-Star absolvoval prvý let 8. júna 2011 na letisku v rakúskom Viedenskom Novom Meste a aktuálne (20.-26. júna 2011) ho predvádzajú v Le Bourget.

Podľa Franka Antona z firmy Siemens možno túto technológiu vypilovať pre využitie vo veľkých dopravných lietadlách. Nepochybne práve to je dôvod spoluúčasti firmy EADS, výrobcu známych airbusov. Hoci hybridné airbusy sú ešte ďaleko.

Kvalifikované odhady hovoria, že použitie tohto pohonu umožní približne 25-percentné zníženie spotreby paliva (a emisií) voči dnešnej technologickej špičke.

Samotná firma Siemens aktuálne vyvíja elektromotor s päťnásobne nižšou hmotnosťou voči bežným motorom.

Sériové hybridné elektrické systémy boli dosiaľ využité iba v automobiloch, integrované pohonné mechanizmy všeobecne aj v lodiach.

Zdroj: Komuniké Siemens AG z 22.6.2011

(spolupracovník TASR Zdeněk Urban) žab

Hlavné správy

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

V roku 2060 pôjdu Dáni na dôchodok ako 74-roční. Kedy Slováci?

Súčasný limit im vzrastie o deväť rokov.

  • 7dní
  • 30dní