Od cisára dostal Ján Bahýľ patent na vrtuľník

Vydané 23. 5. 2011 o 12:11 Autor: tasr

Zvolenská Slatina/Bratislava 23. mája (TASR) Stavebný a strojný inžinier Ján Bahýľ, majiteľ takmer dvadsiatky technických patentov pôsobil časť svojho života pri vojsku. Spolu s Antonom Marschallom je prvým konštruktérom benzínového motora na Slovensku (1897). V stredu 25. mája uplynie 155 rokov od jeho narodenia.

Ján Bahýľ sa narodil 25. mája 1856 vo Zvolenskej Slatine. Študoval na Banskej akadémii v Banskej Štiavnici, stal sa z neho technický kreslič. Nastúpil na vojenskú službu najskôr do Lučenca, po roku sa ocitol v Kežmarku. Tu podal niekoľko technických zlepšovacích návrhov, ktorými zaujal nadriadených dôstojníkov. Prevelili ho do štábu, ktorý mal na starosti technické aspekty armády. Na vojenskej akadémii vo Viedni študoval zameranie na vojenské opevnenia. Akadémiu absolvoval v rokoch 1871 až 1876 a do činnej služby bol vyradený v hodnosti poručíka.

V rokoch 1876 až 1878 slúžil Ján Bahýľ ako vojenský staviteľ na Ukrajine v Ľvove, poľskom Krakove, potom v Charkove, Petrohrade a Kyjeve, kde pracoval na projektoch vojenských objektov a opevnení. Realizoval niektoré svoje vynálezy, na ktoré dostal i patenty od rakúskeho cisára. Z vlastných úspor financoval vynález parného tanku. S úspechom ho prezentoval ruským vojenským kruhom. Rusi zbraň odkúpili a talentovaný technik získal dostatok finančných prostriedkov na realizáciu ďalších technických nápadov. V rokoch 1892 až 1895 pôsobil vo vtedajšom juhoslovanskom Trebeníku. V roku 1894 zostrojil vznášacie balóny kombinované so vzdušnou turbínou, ktoré úspešne vyskúšal a dostal na ne patenty. Jeho hlavnou myšlienkou bola konštrukcia vrtuľníka s dvoma stupňami štvorlistových ružíc s motorickým pohonom na benzín. Dokončil ju v Bratislave, kam sa presťahoval v roku 1895.

Od cisára Františka Jozefa I. dostal 13. augusta 1895 patentnú listinu č. 3392 na vrtuľník. Konštrukčne vylepšený vrtuľník sa v roku 1901 vzniesol viackrát do výšky pol metra. V roku 1903 sa vzniesol do výšky 1,5 m a 5. mája 1905 vynálezca na svojom stroji v Bratislave preletel vzdialenosť 1500 m vo výške 4 metrov. Tento pokus zaprotokolovala aj miestna Medzinárodná vzduchoplavebná organizácia.

Vynálezca a konštruktér Ján Bahýľ zomrel 13. marca 1916 v Bratislave vo veku 59 rokov. Pochovaný je na bratislavskom evanjelickom cintoríne pri Kozej bráne pod náhrobkom, ktorý si sám navrhol.

Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky zriadil v roku 1999 Cenu Jána Bahýľa, ktorá je udeľovaná za mimoriadne hodnotné priemyselno-právne chránené slovenské riešenie. Jej cieľom je motivovať a podporiť rozvoj tvorivosti na Slovensku.

zdroje: www.indprop.gov.sk, www.osobnosti.sk

Hlavné správy

Spoplatnený obsahVeľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

  • 7dní
  • 30dní