Gigantický Airbus A380 pristál v Londýne po prvýkrát pred piatimi rokmi

Vydané 16. 5. 2011 o 13:09 Autor: tasr

Londýn/Bratislava 16. mája (TASR) Na londýnskom letisku Heathrow vo Veľkej Británii pristálo pred piatimi rokmi po prvýkrát dopravné lietadlo Airbus A380. K veľkolepej udalosti došlo 18. mája 2006. Aby mohol obor na letisku pristávať, bolo nutné na ňom previesť isté stavebné úpravy.

Prílet A380 sledovalo na letisku množstvo novinárov, firemných hostí a zvedavých divákov. Airbus A380 letel do britskej metropoly z nemeckého Berlína obchádzkou ponad závody spoločnosti Airbus v severnom Walese, kde vyrábali jeho obrovské krídla. Na ich ploche, by mohlo parkovať 70 áut. Zamestnanci privítali nízkoletiace lietadlo pokrikom.

Letisko kvôli novému lietadlu rozšírilo rolovacie dráhy a zväčšilo kapacitu pre cestujúcich a batožinu na jeden let. Firma prevádzkujúca Heathrow na to vynaložila približne 450 miliónov libier.

Európsky priemyselný gigant Airbus Industrie spustil dlho očakávaný projekt konštrukcie super lietadla A380 v decembri 2000. Vyrábalo sa v gigantickej montážnej hale 490 metrov dlhej a 250 metrov širokej s výškou 46 metrov v Blagnacu pri Toulouse v juhozápadnom Francúzsku. Stroje dokompletizovali v nemeckom Hamburgu.

Trojposchodový gigant dlhý 73 metrov, ktorý má rozpätie takmer 80 metrov, podľa vybavenia môže prepraviť 555 až 840 pasažierov a doletí do vzdialenosti najmenej 15 000 kilometrov. Podvozok má 24 kolies. Neprekvapuje iba svojou veľkosťou, ale aj inovatívnymi technológiami a novými materiálmi, vďaka ktorým je lietadlo ľahšie a stabilnejšie. Prevádzkové náklady by mali byť nižšie o 20 percent. Vrchná vrstva trupu lietadla bola prvýkrát sériovo vyrobená z kompozitného materiálu s názvom Glare. Použitie tohto materiálu znamená odľahčenie každého lietadla o pol tony. V roku 2004 bola katalógová cena lietadla 281 miliónov USD.

Verejnosti bol Airbus A380 predstavený vo francúzskom Toulous v januári 2005. Prvý ostrý štart stroja sledovalo 60 000 až 70 000 zvedavcov 27. apríla 2005. Keďže skúšobný A380 nemal žiadne vnútorné vybavenie, na palube boli nádrže s vodou s celkovou hmotnosťou 421 ton, aby sa simulovala hmotnosť normálneho linkového lietadla. Na palube sa nachádzalo aj 20 ton meracích prístrojov, ktoré cez satelit neustále vysielali do pozemnej stanice meracie a letové údaje.

V decembri 2010 si Airbus A380 vo VIP verzii objednal saudskoarabský princ Alwalíd bin Tálal.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahZástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

Spoplatnený obsahMôže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

  • 7dní
  • 30dní