Slávny letecký konštruktér O.K. Antonov sa narodil pred 105 rokmi

Vydané 5. 2. 2011 o 11:03 Autor: tasr

Moskva/Bratislava 5. februára (TASR) - Významný svetový letecký konštruktér a neskorší šéf sovietskej leteckej konštrukčnej kancelárie Oleg Konstantinovič Antonov sa narodil pred 105 rokmi, 7. februára 1906.

Založil a tvorivo rozvíjal sériu nákladných a dopravných lietadiel s typovým označením AN. Len máloktorý konštruktér sa preslávil tak, ako on. Lietadlá s jeho menom slúžia úspešne po celom svete a patrí im množstvo svetových rekordov.

Mladý konštruktér Oleg Konstantinovič Antonov začal svoje série navrhovať v 20. rokoch 20. storočia. Počas vojny pracoval na vojenských konštrukciách, po vojne v roku 1946 založili v Novosibirsku leteckú konštrukčnú kanceláriu, ktorej bol šéfkonštruktérom. Po jeho smrti v roku 1984 ju po ňom pomenovali. V roku 1952 ju presťahovali do ukrajinského Kyjeva, výrobné závody sa však nachádzali v Charkove, Taškente a Novosibirsku, kde vznikajú ľahké lietadlá ako, napríklad AN-2 alebo ťažké nákladné a veľké dopravné lietadlá.

Antonova preslávil prototyp lietadla AN-2 zmiešanej konštrukcie, určený na prepravu nákladu a osôb. Antonov AN-2 postavil konštruktér ako jednomotorový dvojplošník pre dvojčlennú posádku a 14 cestujúcich, prípadne náklad do hmotnosti 1200 kg. Prvý raz vzlietol 31. augusta 1947. Pôvodne ho vyvinuli ako poľnohospodárske lietadlo, avšak vďaka svojim schopnostiam ho používali v rôznych odboroch činnosti, vrátane armádneho (dopravný a výsadkový). Jeho prednosťou sa stal krátky vzlet a možnosť používania z nespevnených plôch. Lietadlá AN-2 sa vyrábali v Kyjeve, v Poľsku a v Číne. Dovážali sa aj do Česko-Slovenska, kde slúžili v civilnom a aj vo vojenskom sektore.

Nasledovali ďalšie verzie tohto lietadla, napríklad AN-2F, AN-2L, AN-2K, AN-2P, AN-2PK a ďalšie prototypy lietadiel Antonov AN-3, AN-10, AN-22, AN-24, AN-28, AN-70, AN-124 Ruslan, AN-148, A-225 Mrija. Už lietadlo z Antonovej dielne AN-22 z polovice 60. rokov 20 storočia, bolo svojho času najväčším dopravným lietadlom na svete.

Ďalší prototyp AN-24 je na Slovensku smutne známy. Spadol 19. januára 2006 na maďarskom kopci Borsó. Pri páde tohto lietadla zahynulo 42 slovenských vojakov, vracajúcich sa z vojenskej misie v Kosove.

V júni 1989 na leteckej prehliadke v Paríži predstavili obrí prototyp lietadla AN-225. Lietadlo s menom Mrija malo prenášať sovietsky raketoplán Buran a časti rakiet Energija alebo Proton. Pri svojej ceste z parížskej leteckej prehliadky malo medzipristátie na letisku v českej Prahe, kde vzbudil veľký záujem obyvateľov. Po zrušení vývoja raketoplánu lietadlo odstavili, po piatich rokoch však znovu nasadili na lietanie. Bol vyrobený len jeden kus AN-225 s označením CCCP-82060. Vo vzduchu tak viac vidno len predchodcu, o niečo menšieho Ruslana (AN-124). Toto nákladné lietadlo, najväčšie vo svojej triede, je určené na dopravu vojenskej techniky. Prepraví náklad s váhou sto päťdesiat ton do vzdialenosti päť tisíc kilometrov. Často sa stáva, že si ho prenajíma NATO na prepravu svojich vojsk.

Leteckej prehliadky v Paríži, na ktorej predstavili Mriju sa konštruktér Oleg Antonov už nedožil. Zomrel päť rokov predtým, 4. apríla 1984 v Kyjeve.

zdroj:

http://forum.valka.cz, http://letectví.dajbych.net/antonov, www.panzernet.net, www.sme.sk

Hlavné správy

Spoplatnený obsahVeľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

  • 7dní
  • 30dní