Slávny letecký konštruktér O.K. Antonov sa narodil pred 105 rokmi

Vydané 5. 2. 2011 o 11:03 Autor: tasr

Moskva/Bratislava 5. februára (TASR) - Významný svetový letecký konštruktér a neskorší šéf sovietskej leteckej konštrukčnej kancelárie Oleg Konstantinovič Antonov sa narodil pred 105 rokmi, 7. februára 1906.

Založil a tvorivo rozvíjal sériu nákladných a dopravných lietadiel s typovým označením AN. Len máloktorý konštruktér sa preslávil tak, ako on. Lietadlá s jeho menom slúžia úspešne po celom svete a patrí im množstvo svetových rekordov.

Mladý konštruktér Oleg Konstantinovič Antonov začal svoje série navrhovať v 20. rokoch 20. storočia. Počas vojny pracoval na vojenských konštrukciách, po vojne v roku 1946 založili v Novosibirsku leteckú konštrukčnú kanceláriu, ktorej bol šéfkonštruktérom. Po jeho smrti v roku 1984 ju po ňom pomenovali. V roku 1952 ju presťahovali do ukrajinského Kyjeva, výrobné závody sa však nachádzali v Charkove, Taškente a Novosibirsku, kde vznikajú ľahké lietadlá ako, napríklad AN-2 alebo ťažké nákladné a veľké dopravné lietadlá.

Antonova preslávil prototyp lietadla AN-2 zmiešanej konštrukcie, určený na prepravu nákladu a osôb. Antonov AN-2 postavil konštruktér ako jednomotorový dvojplošník pre dvojčlennú posádku a 14 cestujúcich, prípadne náklad do hmotnosti 1200 kg. Prvý raz vzlietol 31. augusta 1947. Pôvodne ho vyvinuli ako poľnohospodárske lietadlo, avšak vďaka svojim schopnostiam ho používali v rôznych odboroch činnosti, vrátane armádneho (dopravný a výsadkový). Jeho prednosťou sa stal krátky vzlet a možnosť používania z nespevnených plôch. Lietadlá AN-2 sa vyrábali v Kyjeve, v Poľsku a v Číne. Dovážali sa aj do Česko-Slovenska, kde slúžili v civilnom a aj vo vojenskom sektore.

Nasledovali ďalšie verzie tohto lietadla, napríklad AN-2F, AN-2L, AN-2K, AN-2P, AN-2PK a ďalšie prototypy lietadiel Antonov AN-3, AN-10, AN-22, AN-24, AN-28, AN-70, AN-124 Ruslan, AN-148, A-225 Mrija. Už lietadlo z Antonovej dielne AN-22 z polovice 60. rokov 20 storočia, bolo svojho času najväčším dopravným lietadlom na svete.

Ďalší prototyp AN-24 je na Slovensku smutne známy. Spadol 19. januára 2006 na maďarskom kopci Borsó. Pri páde tohto lietadla zahynulo 42 slovenských vojakov, vracajúcich sa z vojenskej misie v Kosove.

V júni 1989 na leteckej prehliadke v Paríži predstavili obrí prototyp lietadla AN-225. Lietadlo s menom Mrija malo prenášať sovietsky raketoplán Buran a časti rakiet Energija alebo Proton. Pri svojej ceste z parížskej leteckej prehliadky malo medzipristátie na letisku v českej Prahe, kde vzbudil veľký záujem obyvateľov. Po zrušení vývoja raketoplánu lietadlo odstavili, po piatich rokoch však znovu nasadili na lietanie. Bol vyrobený len jeden kus AN-225 s označením CCCP-82060. Vo vzduchu tak viac vidno len predchodcu, o niečo menšieho Ruslana (AN-124). Toto nákladné lietadlo, najväčšie vo svojej triede, je určené na dopravu vojenskej techniky. Prepraví náklad s váhou sto päťdesiat ton do vzdialenosti päť tisíc kilometrov. Často sa stáva, že si ho prenajíma NATO na prepravu svojich vojsk.

Leteckej prehliadky v Paríži, na ktorej predstavili Mriju sa konštruktér Oleg Antonov už nedožil. Zomrel päť rokov predtým, 4. apríla 1984 v Kyjeve.

zdroj:

http://forum.valka.cz, http://letectví.dajbych.net/antonov, www.panzernet.net, www.sme.sk

Hlavné správy

Spoplatnený obsahOĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Spoplatnený obsah(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

S partnerom nezdieľate iba posteľ, máte rovnaké baktérie

Mikroflóra z vnútra stehien odhalí vaše pohlavie.

  • 7dní
  • 30dní